Lissabon

17.10.2013                                                                 Helsinki – Lissabon 3365 km

Asema290x210.JPG

Lissabonin päärautatieasema on vuodelta 1887.

linna2.jpg

Portugalin kuninkaiden keskiaikainen linna tuhoutui vuoden 1755 maanjäristyksessä, joten jäänteet Lissabonin korkeimmalla kukkulalla ovat silkkaa silmänlumetta. Kuningas João I viikunapuun aukiolla oli naimisissa Lancasterin Phillipan kanssa ja aloitti portugalilaisten maailmanvalloitukset 1400-luvulla.

Amalia2.JPG

Linnan takana sijaitsevasta Graçan kaupunginosasta löytyy yksi ”aidoista” fadopaikoista, Tasca do Jaime (Rua da Graça 91), johon harrastajafadistat kokoontuvat esiintymään toisilleen ja muille entusiasteille (la ja su klo 16 ja 22). Pikkuruisen baarin pöydät on varattu ruokailevalle yleisölle mutta ruokalistan selaamisesta ei tarvitse kantaa huolta: emäntä kantaa eteen parasta mitä talo kulloinkin tarjoaa.

esiintyjat2.jpg

Mereneläviä harrastavia palvelee lähistöllä marisqueira-ravintola A Penalva de Graça (Rua da Graça 26). Graçan takamailla Campo de Santa Claralla kuhisee tiistaisin ja lauantaisin kirpputori Feira da Ladra eli varkaiden markkinat.

kalaa2.jpg

Liikkuminen seitsemän kukkulan kaupungissa edellyttää raitiovaunun tai hissin käyttöä.  Raitiovaunut eli eléctricos tulivat liikenteeseen vuonna 1901 ja osa taitaa olla yhä samoja vaunuja. Matka jyrkkiä ja kapeita katuja linjalla 28 on alamäissä niin vauhdikasta että vastaa hyvinkin vuoristoratakierrosta.

hissi2.jpg

Elevador de Santa Justa  valmistui vuonna 1901 yhdistämään Baixan ja Chiadon kaupunginosat. Raoul Mesnier du Ponsardin suunnittelema hissi on ainoa jäljellä oleva pystyhissi.

Vaunu2.JPG

Rinnehissi Ascencor da Glóriayhdistää Baixan Bairro Altoon, jossa kaupunkia kannattaa pysähtyä ihailemaan São Pedro de Alcântaran miradourolta eli näköalatasanteelta.

Ravintola2.JPG

Bairro Altossa on viljalti pieniä ravintoloita ja baareja. Antigo Primero de Maio (Rua da Atalaia 8) sijaitsee alamäessä.

Torni2.JPG

UNESCOn suojelema Torre de Belém rakennettiin 1500-luvulla sataman suojaksi. Lähistöllä sijaitsevassa Belémin kulttuurikeskuksessa on taide- ja muun kulttuuritarjonnan lisäksi kaupungin paras matkamuistokauppa.

Lähempänä keskustaa, sillan juuressa sijaitseva Itämaiden museo (Fundação Oriente) esittelee kaukoidän taidetta ja kulttuuria Portugalin siirtomaahistorian näkökulmasta. Rakennus on alkuaan kuulunut turskankalastuksen valvontakomissiolle ja siinä on myös varastoitu kuivattua turskaa.

Oriente1.jpg

Oriente2.jpg

Niinikään sillan juuressa sijaitseva huvivenesatama Doca de Santo Amaro tarjoaa silmänilon lisäksi monenmoista ruokaa makasiiniravintoloissa.

Doca.jpg

Lissabonille ominainen katukiveys tunnetaan nimellä calçada portuguesa. Kuvioiden sommitteleminen kalkkikivestä ja basaltista alkoi 1800-luvun lopulla.

Pinnanmuotoja2.JPG

katua2.jpg

Lasitettujen kaakeleiden käyttö sisä- ja ulkoseinissä yleistyi 1500-luvulla. Vaikka kaakeleiden yleisnimi on azulejos, ne eivät kaikki ole sinisiä.

Kaakelia6b.JPG

Kaakelia2b.JPG

Kaakelia4b.JPG

Teollisuurakennuksetkin ovat värikkäitä.

Teollisuusrakennuksia1b.JPG

Teollisuusrakennuksia2b.JPG

Muita postikortteja Portugalista:

Carmon kukkula

Cascais ja Cacilhas