Calais

11.12.2013                                                                 Helsinki – Calais 1764 km

Calais’n sataman kautta kulkee vuosittain reippaat 10 miljoonaa matkustajaa Englantiin tai sieltä Ranskaan siitä huolimatta että Englantiin pääsee myös tunneliteitse. Tunneli on tarkkaan ottaen Calais’n naapurikunnassa, jossa on vielä vähemmän nähtävää kuin Calais’ssa. Kun Calais on katsottu, matkaa kannattaakin jatkaa Opaalirannikolle ihailemaan kanaalinrantamaisemia.

satama.jpg

Calais’ta pommitettiin muun muassa Zeppeliinistä käsin jo ensimmäisen maailmansodan aikana. Toinen maailmansota tuhosi perinpohjaisesti sekä kaupungin että sitä satoja vuosia suojelleen linnoituksen. Calais’n matkailutoimistokaan ei tunnu kovasti ponnistelevan viihdyttääkseen matkailijoita, jotka sattuvat pysähtymään kaupungissa matkalla Englantiin tai Englannista.

Calais on syntynyt ehkä tuhatkunta vuotta sitten kalastajasatamaksi soiden ympäröimälle saarekkeelle joen suistoon. Vanha kaupunki saarellaan on valtaosin entisiä katulinjauksia, rakennusten korkeuksia ja hahmoja noudattelevaa uudisrakennuskantaa.

majakka.jpg

Vuonna 1848 rakennettu majakka syrjäytti 1200-luvulta periytyvän tähystystornin, joka on yhä pystyssä vanhassa kaupungissa.

Vanhassa satamassa on pieni kalatori ja jokunen kalaravintola.

satama3.jpg

Paremman puutteessa voi seurata vuorovesi-ilmiötä.

satama1.jpg

satama2.jpg

Calais’n merkittävimpiä nähtävyyksiä on Rodinin Calais’n porvareita esittävä veistos kaupungintalon edustalla. Calais’n kaupunginisien vuonna 1884 tilaaman teoksen valmistuminen kesti kymmenkunta vuotta.

Englannin kuningas Edvard III, joka havitteli myös Ranskan kruunua, tarvitsi sataman Ranskan rannikolta ja ryhtyi vuonna 1346 piirittämään Calais’ta sekä maalta että mereltä. Lähes vuoden kestäneen piirityksen jälkeen kaupungin komentajalla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin neuvotella piirittäjän kanssa antautumisehdoista. Edvard lupasi säästää asukkaat, jos kuusi kaupungin porvaria antautuu paljain jaloin ja paljain päin ja hirttoköysi valmiina kaulassa. Porvarienkin henki säästyi, kun heidän puolestaan puhui Edvardin rouva Philippa de Hainaut, joka oli kotoisin lähiseudulta. Antautumisen jälkeen Calais oli osa Englantia pitkälle 1500-luvulle saakka. Calais’lla oli jopa edustaja Englannin parlamentissa.

porvarit.jpg

Toisessa maailmansodassa vaurioitunut Notre Dame -kirkko on englantilaiskaudelta ja englantilaistyylinen. Kirkon parempina päivinä vuonna 1921 vihittiin siinä Ranskan tuleva kenraali ja presidentti de Gaulle Calais’n tulevan pormestarin sisaren kanssa.

kaupungintalo.jpg

Ylikoristeltu kaupungintalo on 1900-luvun alusta. Kaupungintalon kellotorni  – remontissa vuonna 2011 – pääsi UNESCON maailmanperintölistalle vuonna 2005. Maailmanperinnöksi on hyväksytty ryhmänä runsaat 50 kellotornia, jotka edustavat Belgian ja Pohjois-Ranskan kellotorniarkkitehtuuria kautta vuosisatojen.

Vastapäätä kaupungintaloa on muistomerkki ensimmäisessä maailmansodassa kaatuneille calais’laisille.

auxenfantsducalaisis.jpg

Calais’ssa avattiin pitsikeskus vuonna 2009. Perinteisen Calais’n pitsin valmistus oli jo hiipumassa mutta sai uutta potkua vuonna 2011, kun Kate Middletonin hääpukua varten tilattiin sitä kymmeniä metrejä. Pitsiä ei tosin valmistettu Calais’ssa vaan Caudryssa runsaan sadan kilometrin päässä sisämaassa. Calais’n pitsillä on linkki Englantiin sikäli, että sen kehittivät Nottinghamista Calais’hen muuttaneet pitsinvalmistajat jotka sovelsivat laitteisiinsa lyonilaisen Jacquardin kuvioidun silkin valmistamista varten kehittämää reikäkortttekniikkaa.

Muita postikortteja Ranskasta:

Carry le Rouet

Finistère

Les deux caps

Lille

Longwy

Marseille

Reims

Stanislauksen aukio

Le Corbusier’n Cité Radieuse

Metz

Metzin joulupukit

Ajatus katkesi

Postikortteja Pariisista